„Veliki fića”, ali skromna zarada

Bez autora
Jan 02 2013

„Fijat automobili Srbija” – FAS, glavni je ekonomski potencijal naše države, rekao je ministar finansija i privrede Mlađan Dinkić prilikom nedavne posete kragujevačkom preduzeću „Goma lajn”, čija se gumena creva ugrađuju u najveći izvozni adut Srbije, model „500-L”. Prema njegovim rečima, naša država će 2013. od izvoza „velikog fiće” prihodovati 1,5 milijardi evra. To je gotovo šestina celokupnog srpskog izvoza ostvarenog u 2012. (8,6 milijardi evra), odnosno dvostruko više nego što će 2013, takođe prema Dinkićevoj računici, zaraditi NIS (od 600 do 800 miliona evra). Antonio Čezare Ferara tvrdi da je tako nešto moguće, ali je oprezniji u procenama i podseća da rezultati na tom polju zavise isključivo od tržišta i interesovanja kupaca. „Koliko prodamo, toliki će biti izvoz”, izjavio je direktor FAS-a u intervjuu za RTS, navodeći da bi u kragujevačkoj fabrici 2013. trebalo da bude proizvedeno „između 120.000 i 180.000 automobila”. Prihod od izvoza, kako je rekao, može da bude i 1,2, ali i cele dve milijarde...

„Veliki fića”, ali skromna zarada„Fijat automobili Srbija” – FAS, glavni je ekonomski potencijal naše države, rekao je ministar finansija i privrede Mlađan Dinkić prilikom nedavne posete kragujevačkom preduzeću „Goma lajn”, čija se gumena creva ugrađuju u najveći izvozni adut Srbije, model „500-L”.

Prema njegovim rečima, naša država će 2013. od izvoza „velikog fiće” prihodovati 1,5 milijardi evra. To je gotovo šestina celokupnog srpskog izvoza ostvarenog u 2012. (8,6 milijardi evra), odnosno dvostruko više nego što će 2013, takođe prema Dinkićevoj računici, zaraditi NIS (od 600 do 800 miliona evra).

Antonio Čezare Ferara tvrdi da je tako nešto moguće, ali je oprezniji u procenama i podseća da rezultati na tom polju zavise isključivo od tržišta i interesovanja kupaca. „Koliko prodamo, toliki će biti izvoz”, izjavio je direktor FAS-a u intervjuu za RTS, navodeći da bi u kragujevačkoj fabrici 2013. trebalo da bude proizvedeno „između 120.000 i 180.000 automobila”.

Prihod od izvoza, kako je rekao, može da bude i 1,2, ali i cele dve milijarde.

„U početku, kada uđete na neko tržište, sva vozila se manje-više prodaju, jer na taj način pokrivate sva prodajna mesta. Svaki diler mora da kupi vozilo kako bi ga pokazao klijentima. Iz tog razloga nećemo imati problema. Ako kriza na evropskom tržištu potraje, onda nas problemi čekaju 2014”, objasnio je Ferara, navodeći da FAS, osim Italije, gde je već isporučeno 10.000 „velikih fića”, računa, pre svega, na tržišta Nemačke, Španije i Francuske.

Osnovni model ovog automobila sa klimom košta oko 15.500 evra. Velika je bojazan da će prodaja ovog automobila u Srbiji, gde se uglavnom pazare vozila do 10.000 evra, biti veoma skromna.

Interesantno je, međutim, u ovoj priči da niko ne pominje kolika je vrednost uvezene robe, odnosno delova i repromaterijala potrebnih FAS-ovim kooperantima u Kragujevcu.

Ovdašnja vlast uveliko priprema plan izgradnje nove ulice za potrebe fabrike automobila. Cilj je da se predupredi mogući saobraćajni kolaps, budući da će kroz Kragujevac, kada FAS dostigne puni obim proizvodnje, svakog dana, kako je to često apostrofirano, prolaziti „460 'Fijatovih' šlepera”. Iako su namere jasne, gradski čelnici nisu umeli precizno da odgovore na pitanje šta će prevoziti toliki broj „drumskih krstarica”.

U ovom trenutku, prema podacima FAS-a, u Srbiji se proizvodi 67 odsto delova koji se ugrađuju u „500-L”. Dakle, 33 odsto delova se još uvek uvozi.

Zanimljivo je da je takav odnos identičan strukturi vlasništva u FAS-u, zajedničkom preduzeću u kojem naša država ima 33, a Grupacija „Fijat-Krajsler” 67 odsto kapitala. U tom procentu, kako stoji u ugovoru potpisanom 29. septembra 2008, deliće se i dobit kompanije.

„Lokalizacija proizvodnje je kontinuiran proces i biće nastavljen u 2013.”, navode u FAS-u, dodajući da je plan kompanije da se u Srbiji proizvodi 80 odsto delova – praktično sve osim motora i menjača.

FAS će, dakle, i 2013. morati da uvozi bar 20 odsto delova za „velikog fiću”, ali onih najvažnijih i najskupljih, imajući u vidu da su motor i menjač „srce“ svakog automobila. To, praktično, znači da će izvozni rezultati ove kompanije, a time i naše države, biti umanjeni za vrednost robe koja će stizati iz Italije, odnosno centralne „Fijatove” fabrike u Torinu.

Što se tiče proizvodnje ostalih delova, ona će biti realizovana u okviru 11 multinacionalnih kompanija koje su u Srbiji izgradile svoje pogone. U tim fabrikama se prave izduvni sistemi, točkovi, sistemi vešanja, obloge za vrata, instrument table i centralne konzole, sedišta, nosači motora, plastične posude, delovi od bitumena i gume, elektronski sistemi, kablovski setovi...

Ovom prilikom treba podsetiti da se u nekadašnjoj „Zastavi” izrađivalo sve, naravno uz pomoć više od stotinu dobavljača koji su bili raspoređeni diljem SFRJ, od Splita do Sombora, od Peći do Maribora.

Ugovorne obaveze
Prema ugovoru koji je naša država potpisala sa Italijanima, do kraja 2012. u FAS-u je trebalo da bude angažovano 2.443 radnika, s tim da bi se kod kooperanata moglo zaposliti bar tri puta više ljudi. Mesečna prosečna plata im je oko 300 evra.

Za svako novootvoreno radno mesto, iz državnog budžeta će, prema Dinkićevim rečima, biti obezbeđeno 10.000 evra, što, takođe, treba uzeti u obzir kada se sagledavaju rezultati dolaska „Fijata” u Srbiju. Inače, do sada je u ovu, pojedinačno najveću, investiciju na našim prostorima uloženo više od milijardu evra.

Prema Ferarinim rečima, 2013. će sa fabričkih linija svakog sata silaziti 30 automobila, tri varijante „500-L”, sa pet i sedam sedišta, kao i ona koja je namenjena američkom tržištu, na kojem važe nešto drugačiji standardi od evropskih.

Projektovani kapacitet „Fijatove” fabrike u Kragujevcu je 250.000 vozila, s tim da proizvodnja može biti i veća ukoliko potražnja za velikim „fićom” nadmaši očekivanja. U tom slučaju, mogli bi da se radujemo i izvoznim prihodima koji bi bili veći od onoga što je najavio ministar Dinkić.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik